Pomoc techniczna i serwisowa

Witamy,jeśli masz problemy z otwarciem stron, prosimy napisac do nas.
sklep@rb-rowerek.pl

tel/fax 32-282-35-25
Roman Badura
kom.+48-501-171-558

Odpowiednie dopasowanie

Wyreguluj wysokość siodełka rowerowego tak, aby:
- przy najniższym położeniu pedała, noga była lekko zgięta
- przy równoległym położeniu korby, kolano było idealnie nad pedałami

Czynności te wykonasz stosując się do następujących poleceń:

1. Poluzuj śrubę mocującą siodło do ramy i wysuń je wyżej na rządaną wysokość, poluzowując również śrubę pod siodełkiem ustal właściwy kąd siodełka względem kierownicy. Powinno ono znajdować się prawie w jednej płaszczyźnie z kierownicą, z nieznacznie wyżej położonym siodełkiem. Jeśli po wykonaniu tych czynności, nie możesz swobodnie stanąć jednocześnie siedząc na rowerze to znaczy, że rama tego roweru jest na ciebie za duża.

2. Wyreguluj wysokość kierownicy tak, aby była ona zawsze poniżej poziomu siodełka.

3. Jeśli masz w miarę nowy rower, to prawdopodobnie będziesz potrzebował również specjalnych imbusowych kluczy . Pozwalają one przeprowadzać wszelkie niezbędne regulacje.

4. Do obsługi starszych modeli rowerów zaopatrzonych w tradycyjne śrubki, nakrętki i podkładki używaj kluczy nasadowych .


Łańcuchy i łożyska

WERYFIKACJA I ZAKŁADANIE NOWEGO ŁAŃCUCHA
1. Zużyty łańcuch wymaga wymiany na nowy zanim zniszczy pozostałe dobre jeszcze pracujące elementy układu napędowego.

2. Skróć łańcuch tak aby pasował na zakładane koła

3. Połącz następnie ogniwa łańcucha przy pomocy specjalnego do tego celu klucza nie zapomnij czyścić swój łańcuch co najmniej raz na miesiąc używając do tego specjalnej maszynki (czyści wszystkie płaszczyzny).

SMAROWANIE ŁOŻYSK
1. Zaaplikuj do łożysk piast,sterów i suportu wodoodporny smar litowy lub stały smar z teflonem .

2. Aby zaaplikować właściwie i ekonomicznie stały smar użyj do tego celu specjalnego dozownika, smarownicy.

3. Nasz stały smar z teflonem przeciwdziała przenikaniu wody i oksydacji znacznie lepiej niż zwykły smar, jest wręcz idealny do obsługi np.widelców oczywiście przy pomocy smarownicy.


Czyszczenie i mycie

Jest rzeczą oczywistą używać czysty rower. Pierwszym krokiem jest zatem pozbycie się stałych, dużych kawałków używając do tego celu oferowane przez nas szczotki dirt wash. Następną czynnością jest pozbycie się również rzeczywiście zaolejonych elementów używając najlepiej do tego celu przystosowanego płynu CITRUS DEGREASER. Po chwili należy nanieść na cały rower środek do mycia roweru dirt wash w płynie i po odczekaniu paru chwil zlać go obficie bieżącą wodą. Ponadto, nie zapomnij:

1. Używaj specjalnego preparatu do mycia tarcz hamulcowych z pozostałości efektu tarcia oraz kurzu.Czynność tą przeprowadzaj po każdej dłuższej wyprawie,hamulec znów bedzie pracował efektywnie i bez żadnych "pisków". Preparat ten to spray a 250 ml DISK BRAKE.

2. Stosuj środek dirt wash do mycia w sprayu, po to aby przywrócić ponownie blask lakierom i chromom. Spłukuj obficie bieżącą wodą.

3. Środek w aerozolu CD1(03002) w sposób szybki i pewny pomoże pozbyć ci się nieustępliwego starego smaru, oleju z piast, łańcucha, gniazd suportu itp. Stosowanie tego środka spowoduje uzyskanie zupełnie czystej powierzchni gotowej do zaaplikowania nowych środków smarnych.

4. Również do mycia współpracujących w smarze elementów roweru służy CITRUS DEGREASER w atomizerze. Środek ten w sposób bardzo dokładny, bez zbędnych strat odtłuści "na glanz" zaolejone, zatłuszczone mechanizmy. Kupując ten środek zaopatrz się również w tzw.dolewkę, 1 ltr. plastikowy kanisterek z tym samym płynem (03022), która zaoszczędzi ci dodatkowych wydatków.

5. Najbardziej efektywnym sposobem czyszczenia łańcuchów jest używanie specjalnie do tego skonstruowanego urządzenia. 

Kontrola sprzętu

1. Sprawdź śruby mocujące samą przerzutkę oraz dokręcenie koła napinającego. Wymień pancerz linki jeśli jest choćby postrzępiony. Nie zapomnij wlać do pancerza smaru lub zwykłego oleju mineralnego.

2. Sprawdź właściwe mocowanie hamulców v breków tak aby unikać niepotrzebnych pisków w czasie hamowania. Hamulce powinny "ułożyć" się teraz same, po krótkim czasie dokręć dobrze śruby mocujące.

3. Sprawdź dokręcenie rogów kierownicy, manetek nie zapominając na koniec o przesmarowaniu śrub mocujących.

4. Zwróć szczególną uwagę na właściwy stan techniczny swoich hamulców tarczowych: czy są prawidłowo zamocowane, nie mają wycieków, zużytych klocków czy przewodów.Wszystkie te elementy wymień na nowe zastępując je markowymi częściami - chodzi o twoje bezpieczeństwo, zdrowie.
 
Nie zapomnij o przesmarowaniu śrub mocujących po czym najważniejsze,dokładnym wymyciu tarcz hamulcowych ze wszelkich osadów również powstałych w wyniku dozowania smarów, zamoczona w alkoholu szmatka,która doskonale spełnia swoją funkcję, a używana po każdej trasie przeczyszcza tarcze również ze wszelkich pozostałości powstałych w wyniku tarcia klocków o tarczę. Ta prosta czynność zapewni ci skuteczne i sprawne działanie twoich hamulców a więc twoje bezpieczeństwo.

5. Posprawdzaj i dokręć jak mocno się da śruby korby sprawdzając wcześniej stan łożysk suportu i nasmaruj je na nowo smarem litowym.

6. Używając średniej siły dokręc śruby na kierownicy, sterach, siodełku nie zapominając znów o przesmarowaniu ich TF2.

7. Sprawdź czy twoje koła obracają się swobodnie i czy są właściwie dokręcone,przy okazji zwróć uwagę na stan swoich szprych.Wymień jeśli to możliwe stary smar w piastach na nowy, zalecamy najlepszy do smarowania łożysk oraz suportów smar litowy.


Bieżące utrzymanie roweru

Zanim rozpoczniesz swoją pierwszą w tym sezonie jazdę na rowerze, także po każdym forsownym eksploatowaniu sprawdź dokręcenie głównych śrub roweru. Zrób to zgodnie z wartościami zalecanymi przez producenta roweru najlepiej przy pomocy klucza dynamometrycznego. Może to oszczędzić ci wielu przykrych doświadczeń i niepotrzebnych wydatków.Po tej tak ważnej operacji zaaplikuj właściwie środki smarne w widoczne na zdjęciu miejsca.

1. Olej rowerowy jest najtańszym środkiem smarnym stosowanym również do rowerów starszej generacji i zapewniającym właściwą i długą pracę współpracujących elementów.

2. Smary TF2 oraz TF2Plus zawierają, który wynika głębiej i trwalej niż zwykły olej pozostawiając przy tym ochronną warstwę teflonową. Zapobiega on przenikaniu wody,a tam gdzie ona już jest skutecznie ją wypycha działając znacznie dłużej.

3. Smar jest zaawansowanym technologicznie środkiem smarnym typu mokrego przeznaczonym do smarowania systemów napędowych współczesnych jednośladów. Jest to syntetyczny wysokogatunkowy olej ze specjalnymi dodatkami redukującymi straty powstałe w wyniku tarcia el.współpracujących zwiększając skuteczność ich działania. Środek wyjątkowo odporny na wypłukiwanie przez wodę.

4. Wosk łańcuchowy z  stosowany przez zawodowców pracujący znacznie dłużej niż zwykły olej, gdzie inne środki smarne już dawno przestały spełniać swoją funkcję. Aplikowany na łańcuch, który został wcześniej dobrze wymyty przy pomocy specjalnej maszynki, która poprzez swoją unikatową konstrukcję czyści wszystkie powierzchnie łańcucha pozostawiając je idealnie czyste. Czynność tą powtarzaj po każdych paru dłuższych trasach.

5. Wymieniaj olej hydrauliczny w swoim widelcu po przejechaniu każdych 1000 km. Zapewni ci to idealną pracę oraz zachowa na bardzo długo w idealnym stanie to urządzenie. Olej zawiera specjalne do tego celu dodane środki anty pieniące pozwalające również działać temu urządzeniu w najcięższych warunkach. Ze względu na swoje parametry (7,5wt) jest środkiem uniwersalnym stosowanym w większości dostępnych widelcach.

6. Gdybyś miał kłopoty z odkręcaniem źle konserwowanych śrub użyj na nie bezpośrednio olej grafitowy, który poza właściwościami głęboko penetrującymi, konserwującymi jest idealnym "odrdzewiaczem".


Łatanie opon

1. Na tzw. "flaku" włóż zaokrąglony koniec łyżki pod zgrubienie usztywniające w oponie w jej górnej części a następnie przesuwaj opadająco z góry opony w dół. Zaczep kolejną łyżkę jeśli tylko to będzie możliwe i ponów tą czynność raz jeszcze.

2. Wykonuj tą operację powoli tak żeby możliwe było swobodne i sukcesywne wyciągnie uszkodzonej dętki z wnętrza opony.

3. Zlokalizuj uszkodzenie na dętce najlepiej pompując ją nieco i zanurzając w wodzie i stopniowo w niej obracając aż do momentu zaobserwowania wydobywających się z przebitego miejsca pęcherzyków powietrza. Jest to właśnie uszkodzone, przebite miejsce (miejsca), które należy zakleić.

4. Zlokalizuj na wewnętrznej stronie opony wystające ciernie, kolce, gwoździe, które były przyczyną uszkodzenia twojej opony.

5. Na wymytą dokładnie i osuszoną już dętkę nanieś porcję kleju i poczekaj parę minut do momentu jego podeschnięcia. Następnie ściągnij srebrną folię z samej łatki dopasowując ją do żądanego otworu po czym ściągnij przykrycie łatki troszeczkę ją przyciskając palcami. Poczekaj parę minut, aż łatka dobrze się zwulkanizuje z dętką.

6. Składanie opony zacznij od włożenia zaworku dętki do otworu obręczy układając ją przy tym dość swobodnie wokół całego obwodu koła. Następnie załóż oponę na obręcz koła i napompuj je do danej wartości.

Podobnie postępuj przy używaniu naszego nowego zestawu do naprawy przebić:

1. Użyj małej metalowej lub plastikowej łyżki do ściągnięcia opony z obręczy.

2. Zlokalizuj przebicie i usuń jego przyczynę.

3. Przetrzyj dostępnym papierem sciernym miejsce wokół przebicia na dętce.

4. Przyłóż łatkę samoprzylepną na tak przygotowane miejsce i przytrzymaj ją palcami parę minut.

5. Po tych czynnościach dętka gotowa jest już do włożenia do opony.


Niezbędniki na wyprawę

Kiedy jesteś już na trasie ostatnią rzeczą jaką szukasz to kłopoty techniczne związane z brakiem elementarnych narzędzi i części zapasowych. Tak więc upewnij się przed wyruszeniem w trasę czy aby napewno masz niezbędny ekwipunek, który zapobiegnie twoim ewentualnym kłopotom technicznym. Do tej grupy należą następujące elementy:

1. Pompka rowerowa jako najszybszy sposób napompowania opony. 

2. Łyżki rowerowe tak niezbędne przy naprawie opon.

3. Łatki lub łatki samoprzylepne.

4. Klucz do naprawy łańcucha ( rozkuwacz ).

5. Multiklucz idealny w podróży, wielofunkcyjny .

6. Klocki hamulcowe, polecamy całą gamę dobrych gatunkowo klocków- nie oszczędzaj na bezpieczeństwie.

7.Praktyczne opakowanie smaru z teflonem. Używaj w czasie niepewnej pogody.

8. Radzimy przed wyjazdem zaaplikować do opon 3 mm warstwę ochronną płynu antyprzebiciowego, lub zabrać ze sobą dętkę z już zaaplikowanym fabrycznie w/w środkiem .

9. Nie zapominaj zabrać ze sobą płyny i preparaty energetyzujące.

Tak przygotowany i zaopatrzony na pewno unikniesz wszelkich niespodzianek, a gdyby nawet to pozostawią one w twojej pamięci tylko miłe wspomnienia, czego Wam wszystkim gorąco życzymy w tym sezonie.

Pozdrowerek Roman Badura tel 501-171-558